Marcel in Curacao

Curacao

Jarig

26 mei 2008 by Marcel Roes

Op 24 mei mocht ik weer één jaar toevoegen aan mijn leeftijd. De manege stroomde vol met verrukte en blije mensen, en als dank voor hun meelevendheid zette ik enkele tafels neer vol lekkernijen.

Gefopt :) De oplettende lezer herkent de betekenis van SDK op de vuilnisbak: Sentro Deportivo Korsou (Sportcentrum Curacao). Op 22 en 24 mei werden in het voetbalstadion van SDK vier wedstrijden gespeeld tijdens het toernooi Chippie Polar Cup.

Net op tijd was Curacao weer voorzien van Polar pils, anders zouden de dorstige supporters het toernooi wellicht boycotten. Het Antilliaans Dagblad meldde afgelopen woensdag dat een Venezolaans containerschip enkele dagen in de haven bleef liggen, en vanwege de bemoeienis van president Hugo Chavez pas na vijf dagen werd ingeklaard. Chavez vreest namelijk dat Venezuela teveel producten exporteert, waardoor er te weinig overblijft voor het eigen volk. Proost Hugo, masha danki dat je ons alsnog een paar Polartjes gunde.

Aan het toernooi namen vier teams deel: FC Groningen, een selectie van Antilliaanse spelers, een selectie van Surinaamse spelers en het Braziliaanse Flamengo EC. Slechts één speler van Nederlandse Antillen maakt deel uit van de selectie die medio juni aantreedt tegen Haiti. Het betreft de keeper Wencho Farrel, die pas twee interlands heeft gespeeld. De selectie is dus het b-team van een b-team.
De naam Flamengo op het affiche is eveneens misleidend. De grasmat werd niet betreden door het profteam Flamengo, waar Braziliaanse grootheden speelden als Romario, Bebeto, Adriano en Socrates, maar door een amateurclub die is vernoemd naar het grote voorbeeld.
Het toernooi kreeg de gewenste finale: Groningen tegen Nederlandse Antillen. Binnen een kwartier was de stand 2-2 na blunders over en weer, daarna nam Groningen het heft in handen en een kwartier voor tijd werd het duel beslist: 4-2.

Rondom het stadion werd drank verkocht alsook hotdogs, gebraden vlees, friet, snoepgoed en blauwgele t-shirts. Eén hotdog met zuurkool en saus, verpakt in een bakje van piepschuim, was te krijg voor slechts drie gulden. Hetzelfde bedrag was vereist voor een blikje Polar.
Tot zover geen klachten. Als ik echter zo hoogmoedig mag zijn om Antillianen één advies te geven, dan is het: ontwikkel commerciele vaardigheden! Ondernemingen op Curacao zijn zo onhandig en nalatig in het aanprijzen van goederen, lokken van klanten, verlenen van service, lanceren van promotionele acties, transparant communiceren. Menig snek heeft ergens een slecht verlichte, versleten prijslijst hangen, zodat alleen de vaste klanten weten wat men er kan kopen. Bon Bini plakt lukraak nieuwe prijsstickers op artikelen, zodat je middels archeologisch onderzoek moet ontdekken of de prijs is gestegen of gedaald. In een Chinees restaurant (gevestigd in een bouwval dat, zo schreef ik eerder, aan elkaar hangt van zoetzure saus) heb ik tien minuten gezeten en gewacht tot ik werd bediend, maar het personeel keek liever naar de televisie. In advertenties worden geen exacte adressen genoemd. Kledingzaak "Wulfsen & Wulfsen" meldt in Amigoe dat er vestigingen zijn in "Punda en Promenade" en verder moet je het zelf maar uitzoeken. Telecombedrijf UTS verlaagt het tarief van internet en verhoogt tegelijk het tarief van telefonie, zodat klanten zonder internet, in regel niet het meest welvarende deel van het eiland, de dupe zijn.

En als er eens nieuwe commerciele trucs worden toepgepast, dan zijn het de verkeerde. Tijdens de Polar Cup kon pas drank worden besteld als eerst guldens werden omgeruild voor waardebonnen. Ook tijdens het Food and family festival op 30 april werd dit systeem gehanteerd. Allicht worden klanten sneller bediend als de cassiere geen geld hoeft te wisselen. De bruto wachttijd blijft echter hetzelfde, want eerst moet de klant plaatsnemen in de rij voor waardebonnen. Bovendien neemt de irritatie toe als de weg naar drank wordt geblokkeerd door niet één maar zelfs twee wachtrijen.
De bedoeling is uiteraard dat bezoekers een grote stapel bonnen aanschaffen, om zo te voorkomen dat ze bij elk drankje moeten plaatsnemen in beide wachtrijen. Zo garandeer je een hogere minimale afname per klant. Handige truuk, maar niet klantvriendelijk.


Elke snek op Curacao bevat charmant traliewerk.

Versiering op 24 mei.


De facade van Bon Bini supermarket. Achter de facade gaat een onooglijke loods schuil.

Filed under having  

0 reacties: