Marcel in Curacao

Curacao

Vies

30 mei 2008 by Marcel Roes

Mijn bekenden in Nederland, als ze zich mij nog herinneren, zullen het beamen: ik ben geen lastige eter. En anders zullen mijn nieuwe bekenden in Curacao dat beamen. Een kop behangplak met varkensstaart? Ik heb het verorberd. Een lading ondeskundig verschroeid, tweederangs vlees van Bon Bini snek? Ik heb het achter de kiezen. Een paar ons mierzoete snoep gemaakt van kokos en suiker (kokada), dat op de zwarte lijst staat bij tandartsen? Ik heb het verteerd.

Gisteren heb ik echter voor het eerst iets weggegooid. Voorheen kocht ik mayonaise van het merk Kraft. Daar was ik ontevreden over vanwege de scherpe en zure smaak. In de schappen van Bon Bini zag ik mayonaise staan van Heinz. Ten minste houdbaar tot oktober 2008. In mijn appartement draaide ik het deksel van de pot. De bovenkant van de pot was verstopt door een plak gele gelei. Onder de ranzige plak was de mayonaise korrelig en stug. Wellicht bedoelt Heinz 2008 in de Chinese jaartelling? Vermoedelijk zijn alle potjes mayonaise, ook van de andere merken die naast Heinz waren opgesteld, door de hitte aangetast. In Bon Bini zijn airco`s actief, maar de containers waarin de lading is verscheept ontberen waarschijnlijk koeling. Het potje Hellmann's mayonaise (een merk van Unilever) dat mijn buurman in de koelkast had staan, oogde ook niet al te fris. Hij omschreef de lucht van mijn Heinz mayo als "verfverdunner".

Hopi abominabel!


Leerlingen op Antilliaanse middelbare scholen buigen zich over dezelfde examens, opgesteld door CITO, als leerlingen in Nederland. Het tijdsverschil maakt echter fraude mogelijk. Een Nederlandse leerling kan `s ochtends, nadat hij een examen achter de rug heeft, een e-mail met informatie sturen naar zijn Antilliaanse makker. Vervolgens weet de Antilliaanse scholier welke onderwerpen wel en niet worden behandeld, of hij ontvangt een reeks antwoorden op meerkeuzevragen.
Het Vespucci College op Curacao verhindert deze vorm van fraude door leerlingen onder te brengen in een hotel. Tassen worden geleegd, zodat alle mobieltjes en laptops buiten bereik zijn. Op de dag van het examen worden ze naar school geëscorteerd. De geslaagden ontvangen overigens een diploma van het Montessori College te Nijmegen, want daar zijn ze ingeschreven. Staatssecretaris Van Bijsterveldt wil deze constructie verbieden.

In de Amigoe van 14 mei 2008 staat een bericht over de viering van moederdag in de gevangenis Bon Futuro. De gedetineerden in blok 6 mochten hun moeders ontvangen. In blok 6 zijn gevangenen met gedragsproblemen gevestigd, en "velen van hen zitten een straf uit wegens moord". Een band speelde gospel, terwijl de gevangenen hun moeders "publiekelijk om vergeving vroegen voor het leed dat ze hen hadden aangedaan". Hartsverscheurend.

Filed under having  

2 reacties:

Mam zei

Nu maar wachten tot de firma's Kraft en Heinz vergiffenis komen vragen.

Smerig hoor! Heb je het teruggebracht naar de super? Of was het zelfs daar te vies voor.

Zo zie je maar: Oost ,west, thuis de mayo 't best.

Marcel Roes zei

Ik heb het meteen gedropt in de vuilnisbak. Als ik met Bon Bini personeel moet kibbelen wordt de ergernis allen maar groter :)