Marcel in Curacao

Curacao

Kranten

16 april 2008 by Marcel Roes

Na een week of drie is het weer tijd voor een rondje langs de Nederlandstalige Antilliaanse kranten. Daar zijn er twee van: Amigoe en Antilliaans Dagblad. De Telegraaf verschijnt in een 'Caribische editie', maar het enige verschil met de Nederlandse editie is dat de advertenties specifiek zijn gericht op inwoners van de Antillen. Op de achterkant van de krant van zaterdag 5 april staat bijvoorbeeld een advertentie van de Diabetes Vereniging Curacao, en een vacature van het Antilliaans Dagblad. De Caribische editie wordt lokaal gedrukt, zodat de krant evenals in Nederland bij het krieken van de dag kan worden opengeslagen.
De oudste krant in het Papiamentu is La Prensa. Ook Extra, Vigilante en nog enkele andere titels zijn voor mij onleesbaar. Deze kranten worden behalve in winkels ook verkocht op straat en zijn, zo heb ik vernomen, wat activistischer van aard.

De advertenties zijn meestal in het Nederlands, maar Engels is niet ongebruikelijk. De laatste pagina van Amigoe van 1 april heeft drie Engelstalige advertenties: voor DirecTV, Curacao Casino en een vacature van Rent a Chef.

Het meest prominente onderwerp van de laatste weken is de raffinaderij Isa, die wolken smog over Willemstad blaast, ziektes aanwakkert, hoognodig onderhoud vergt en voor veel burgers een doorn in het oog is. Isla (Refineria di Korsou) is in handen van de overheid en wordt verhuurd aan de staatsmaatschappij Petroleos de Venezuela SA (PdVSA). Tien dagen geleden hield Isla een rampoefening, zonder omwonenden vooraf voldoende op de hoogte te stellen. Zodra de sirenes loeiden en explosies hoorbaar waren, moesten zij maar gokken dat het een oefening betrof.

De Nederlandse staatssecretaris Bijleveld (Koninkrijksrelaties) meent dat Curacao de toestanden met Isla zelf moet oplossen. De stichting Schoon Milieu Op Curacao (Smoc) meent dat het onverantwoord is om de milieuproblematiek omtrent Isla over te laten aan de overheden van Curacao en Nederlandse Antillen.



In maart constateerde ik dat een verrassend groot deel van de auto's op het eiland gloednieuw is en afkomstig van Europese fabrikanten. Toch zijn Aziatische merken in de meerderheid, zoals ik vooraf vermoedde. Ene Hitzig Bazur heeft van ruim 1.000 passerende auto`s het merk en model genoteerd. De marktleider is Toyota met 19%, op twee staat Mitsubishi met 11% en nummer drie is Hyundai met 10%. Ook bevestigt Bazur mijn observatie dat er relatief veel pick-up trucks worden benut: 13%, waarvan 33% afkomstig is van Toyota.

Alles goed en wel, hoor ik de lezers brommen, maar waar blijft Dushi?
Vooruit dan maar:

Filed under having  

5 reacties:

Anoniem zei

Over 1 april gesproken... nog wat van deze "fopdag" gemerkt in Curacao?

Of is het een traditie die alleen hier geldt?

Misschien moet je je blog gaan hernoemen? Curacao en Dushi ;-))?

Wim

Marcel Roes zei

Ik heb zelf geen poets gebakken en was ook niet het slachtoffer ervan. Maar "April fool's day" is toch wereldwijd bekend?
Wereldvrouwendag (8 maart) werd wel benadrukt in de kranten met talloze speciale advertenties.

Dushi heeft niet zoveel praatjes als Candy :)

Anoniem zei

Hallo! Ik ben een lezer uit de Filipijnen. Het is zo leuk om uw blog te lezen. Het is zeker een bezoek waard.

Anoniem zei

Leuk om te lezen!Groet Simone

Marcel Roes zei

Wangbu uit Filippijnen kan Nederlands lezen, ja ja ;)

Van jou geloof ik dat wel hoor Simone, en thanx :)