Marcel in Curacao

Curacao

Stroomstoring

3 april 2008 by Marcel Roes

Inmiddels ben ik één maand en één dag op Curacao, en die korte tijd was lang genoeg om een zekere routine te ontwikkelen. Vlak na het opstaan zoeken mijn voeten naar de slippers, ter bescherming tegen het ongedierte dat over de vloer kan glibberen. Daarna drink ik een glas ijswater uit de koelkast, zet ik water op voor de thee, open ik de voordeur en schakel ik de radio in op Radio Korsou. De eerste paar stappen verliepen vanmorgen zonder haperingen, maar de laatste schakel bleek de zwakste. De radio stond aan en toch hoorde ik geen muziek.
De stilte bleek echter ook een boodschap in zich te dragen.
Vlak na 14 uur werd mijn buurt getroffen door een stroomstoring. Kennelijk was Mahaai, de wijk waarin de studio van Radio Korsou zich bevindt, al eerder op de dag verstoken van stroom. Tegen 18 uur waren de problemen verholpen.

De stroomstoring is te benutten als metafoor voor het politieke proces dat moet leiden tot de status aparte van Curacao. Zo nu en dan springen de vonken er vanaf, de boel valt regelmatig stil en mensen reageren met chagrijn en gemopper. De oppositiepartijen lieten woensdag verstek gaan bij de geplande ontmoeting met staatssecretaris Ank Bijleveld (CDA), in Nederland belast met Koninkrijksrelaties. De partijen menen dat Curacao geen werkelijk autonome status krijgt.
Bijleveld heeft voordat ze in het vliegtuig stapte al gemeld dat de streefdatum, 15 december 2008, niet meer haalbaar is. Ze heeft dat medegedeeld via een rapport aan de Tweede Kamer, en niet direct aan de Antilliaanse Staten en Eilandsraad van Curacao. Dat lijkt me onverstandig.
Amigoe kan zich vinden in een nieuw uitstel, nadat de vorige deadline van 1 juli 2007 ook onhaalbaar bleek, en kijkt optimistisch vooruit: "driemaal is scheepsrecht".

Een tijdje geleden schreef ik dat het Nederlandse honkbalteam een onmisbare inbreng kent van Antilliaanse pitchers, catchers, in- en outfielders. De selectie van bondscoach Eenhoorn zet deze traditie voort. Eenhoorn heeft 42 honkballers gekozen voor de Olympische Spelen, waarvan 12 uit Curacao komen en eentje uit St Maarten. Het betreft een voorlopige lijst, maar de meeste Antillianen zijn zo goed als zeker van een plaats op de definitieve lijst met 24 spelers.

De Braziliaanse voetballer Romario is op vakantie in Curacao. Woensdag was hij present in stadion Ergilio Hato om twee Antilliaanse voetballertjes aan te wijzen voor een stage bij de club Fluminense, en donderdagavond speelde hij met zeven makkers een wedstrijd tegen een team van acht Antillianen. Woensdag probeerde ik bij SDK kaarten te kopen voor deze wedstrijd, maar alle loketten waren dicht en de enige aanspreekbare medewerker bleek niet erg aanspreekbaar te zijn, want hij gaf me alleen antwoord in het Papiamento.

Filed under having  

0 reacties: