Marcel in Curacao

Curacao

Hopi traha

12 maart 2008 by Marcel Roes

Vandaag heb ik me onverwachts in moeten spannen voor mijn beide baantjes. Dat was een boel werk, hopi traha voor een toerist! Het SDK heb ik daardoor niet nogmaals kunnen bezoeken. Nu maar hopen dat de Antillianen niet massaal met slaapzak voor de poorten van de NAVU lagen, zodat nu alle tickets al zijn verdeeld. Alhoewel, een slaapzak is met dit klimaat niet nodig. Het bed in mijn appartement heeft wel een dekbedovertrek, maar geen dekbed. Gelukkig is er niet bezuinigd op de inhoud van de kussensloop.

Sommige verschillen tussen Curacao en Nederland springen direct in het oog. Langs de wegen in de bebouwde kom staan bijvoorbeeld elektriciteitspalen, terwijl in Nederland alles onzichtbaar is weggewerkt. Rijtjeshuizen zul je niet tegenkomen. Elke woning, hoe imposant of vervallen ook, staat middenin een omheinde tuin. Zodra je een tuin passeert springen er vaker wel dan niet enkele honden waakzaam tegen het hek. Het is kennelijk niet ongewoon om een dode hond in de tuin te laten liggen. Gisteren, onderweg naar SDK, zag ik in twee tuinen één ontzielde hond, en één tuin bevatte zelfs drie lijken. De honden waren absoluut niet aan het slapen, want de merkwaardge houding van hun lichamen was alleen te verklaren middels rigor mortis.

Naar de Antilliaanse kranten heb ik al regelmatig verwezen, met de lokale televisiezenders ben ik nog niet bekend. Over de radiozenders kan ik wel wat melden, en dan met name over Radio Korsou (http://www.korsou.com). Overdag weerklinkt via deze zender non-stop zonnige salsa, rumba, moderne r&b en af en toe een Nederlandse plaat. `s Avonds tussen zeven en acht geeft Hans 'Suhandi' Oosterhof met zijn nasale stem een overzicht van de berichten in Nederlandse en Antilliaanse kranten. Begin jaren 60 was Oosterhof programmadirecteur bij Radio Veronica. Zijn raspende stem is tegelijk ergerlijk en fascinerend, maar zijn formuleringen zijn trefzeker. De webstream loopt niet synchroon met de radiogolven en misschien is het zelfs een apart online station.

Filed under having  

2 reacties:

Aline zei

Marsico,

Je houdt het nog goed vol met verslagleggen.. eerste week is al weer ruim om! Weet je wat ik eigenlijk wel mis? Enig idee waar je nu precies zit. Google Maps zoomt niet in.. Zou je mogelijk een kaart met daarop een pijltje (of bulletpoint..) jouw stekkie kunnen richten? Zou leuk zijn! Verder alles goed, heb je al wat verse groenten en fruit kunnen scoren?

Marcel Roes zei

Nog genoeg attracties te bezoeken, voorlopig ben ik alleen in mijn eigen wijk gebleven :)

Kaartje komt er aan in het nieuwe bericht! Curacao is inderdaad zonder details weergegeven, Aruba is wel tot op straatniveau beschikbaar.

Bon Bini heeft een versafdeling, soms met meloenen van een kilo of 20. Ik koop bakjes mixed fruit voor 4 Naf, en mijn favoriete appels (granny smith, maar hier zijn het simpelweg 'groene appels').